Menu
Søg
Log ind

Velkommen til Kompletts Fotoskole

Vi ved at det kan være vanskeligt at finde vej i junglen af kameraer og at forstå alle indstillinger. Derfor har vi gjort dette lettere for dig.

Nu har du muligheden for at lære forskellen på kameratyper, basis indstillinger samt tips og tricks om det at tage billeder. Det bliver lettere at kunne tage bedre billeder til væggen, invitationer og julekort. Måske bliver det også mere interessant at dele feriebillederne?Vi har delt Kompletts Fotoskole ind i tre deler. Det betyder at du først får en introduktion til de forskellige kameraer du har at vælge mellem. Så kan du finde det kamera som passer bedst til dit behov. I vores anden episode får du en oversigt over de forskellige grundindstillinger. Når man lærer disse at kende og forstår hvordan disse virker sammen, ser man tydeligt resultatet på billederne. Sidst, men ikke mindst, får du tips om komposition og vinkler. Dette er vigtigt for at skabe seværdige billeder. 

Del 1

 

I Kompletts fotoskole, ser vi på kameratyper, grundindstillinger og tips som giver dig de bedste billeder.

Vi skal se lidt på hvilke kameratyper der findes og hvad man bør overveje før man køber. Mange tror at hvis man køber et dyrt kamera så vil billederne automatisk blive bedre, noget som for de fleste almindelige mennesker ikke er helt rigtigt. Selv med et billigere kamera kan man tage gode billeder, hvis blot man lære hvordan det skal bruges korrekt. Det er med andre ord den som trykker på knappen der afgør om billedet bliver godt.

I dag har vi tre hovedkategorier når det kommer til kameraer som tager still-billeder: Kompaktkameraer, systemkameraer og mobilkameraer. Hovedforskellen mellem disse ligger i sensoren, som er hjertet i kameraet. Systemkameraer og spejlreflekskameraer har som oftest størst sensor, og de koster gerne mere end kompaktkameraer. En større sensor betyder større lysfølsomhed, du vil kunne tage billeder i mørkere omgivelser uden at du sidder igen med "grynede" bilder. Du har sikkert mærket at billederne du tager med telefonen i rum med svag belysning, ofte bliver vældig grynede. Det er fordi sensoren i et mobilkamera er meget lille. Dette gælder også kompaktkameraer.
Ulempen med store sensorer er at også selve kamerahuset bliver større. Spejlreflekskameraer med en fudlformatsensor, er store og tunge, og kan ikke være i lommen. Det er som oftest professionelle fotografer som bruger disse. 

Optikken er en anden afgjørende forskel melem billigere kompaktkameraer, system- og spejlreflekskameraer. Det er optikken (linsen/objektivet) som bestemmer hvor meget du kan zoome ind, og hvor meget lys som slippes ind til sensoren. På systemkameraer er optikken udskiftelig, noget som gør at du har adgang til et hav af muligheder, uanset om du vil have en vidvinkel til at fange alt rundt om dig, en kraftig zoom til at tage billeder af fuglelivet, eller barnet på fodboldbanen.
Mobiltelefoner har traditionelt haft små og kompakte kameraer, de har ikke direkte udskiftelig optik (der findes dog tilbehør der minder om objektiver) og du skal zoome, så gør du dette almindeligvis digitalt, noget som gør at du mister billedkvalitet. Det samme gælder til en vis grad kompaktkameraer, de har lidt større optik som har optisk zoom, men denne kan ikke skiftes ud.

 

Del 2

Nu skal vi se lidt på grundindstillingerne i et kamera, da det er ofte de basale indstillinger der gør hele forskellen i billederne. De er faktisk ikke så svære at lære som mange tror! 

Vi skal se på de vigtigste indstillinger, som er lukker, blænde og ISO-følsomhed. En helt ny verden vil åbne sig med mange unikke fotomuligheder, hvis blot man lærer disse indstillinger at kende.Du vil aldrig mere sætte kameraet på ”Auto”, men du vil være i stand til at fange langt bedre billeder selv! Vi starter med hvad der måske den vigtigste indstilling; nemmelig lukketid.

                 

 

 

.

Lukketid

Man kan sige at det er i lukkeren at magien sker, det er nemlig lukkeren som bestemmer hvorvidt man “fryser” øjeblikket i et billede der alt er knivskarpt og detaljeret, eller om det er “fart” i det.

Kort fortalt er lukkeren en slags rullegardin foran sensoren i kameraet. Dette “gardin” vil være lukket indtil du trykker på udløseren. Så trækkes det op, og slipper lyset ind gennem objektivet, frem til sensoren. Når sensoren har samlet det lyset den behøver, falder gardinet ned igen. Billedet er nu taget! Med moderne kameraer, kan lukkertiden variere helt fra 1/8000-dels sekund, og helt op til 30 sekunder (eller længere). Jo kortere lukkertiden er, jo mere fryser man det motiv man tager, men jo bedre belysning kræves der også.

Ofte kalder man også lukketid for “eksponering” og med det, mener man tiden der lukkeren (gardinet) er åbent, og sensoren bliver eksponeret for lys. Har stilt kameraet til en kort lukketid, vil du for eksempel kunne “fryse” en person som hopper på en trampolin eller andet med fart på. Har du en længere lukketid, vil sensoren inde i kameraet være eksponeret længeer, og du vil lave “bevægelse” i billede. Hvis du eksempelvis peger linsen på en passerende bil. Kan du holde bilen midt i søgeren mens den passerer, vil den forblive skarp på billedet, selv om baggrunden og hjulene vil være uskarpe. Dette er en flot metode du kan bruge til at lave et mere dynamisk billede. Længere lukketider kan også bruges om natten. Selv om det næsten er helt mørkt, kan man faktisk tage billeder hvis blot lukketiden er lang nok

Blænde

Med blænden kan vi bestemme dybdeskarpheden, hvis det man tager billede af, skal være i fokus og baggrunden skal være uskarp, eller hvis alt er i fokus.

Blænden er et lille hul i objektivet, ikke i selve kameraet. Ved at indstille blændetallet i kameradisplayet, bestemmer man hvor stort hullet som slipper gennem lys skal være. Mindre værdi betyder større åbning. Moderne objektiver (linser) kan ofte variere fra f/2.8 til f/22. Nogle tillader også en blenderåbning helt ned til f/1.0, og området som er i fokus vil være ekstremt lille. Da kan du for eksempel tage et billede hvor øjet er skarpt, mens næsetippen er ude af fokus.

Det aller vigtigste at huske når vi snakker om blænden, er dybdeskarpheden. Hvis man for eksempel skal tage et portræt af en person, vil man gerne havde at selve personen er skarp, mens baggrund skal forblive uskarp for bedst mulig effekt. En højere blænderværdi vil gøre baggrunden skarpere. Til portrætter er blænde f/2.8 en sikker vinder, gerne kombineret med en smule zoom. Står du på en bjertop derimod, og vil fotografere det landskavet, vil du have en højere værd,  måske helt op til f/16.

En anden vigtig ting at tænke på når det gælder blænde, er at jo højere værdien er, jo mindre lys slipper ind til sensoren, ofte vil dette kræve at lukketiden er længere, eller at ISO følsomheden (som vi snart kommer til) er højere: Med dette får sensoren det lyset den behøver til at lave et flot billede.

ISO-følsomhed

Kort fortalt, bestemmer ISO-værdien hvor følsom sensoren skal være for lys.

Indstiller du kameraet med et lavt ISO-tal, vil sensoren være mindre følsom overfor lys, højere ISO-tal vil gøre den mere følsom. Moderne spejlreflekskameraer, kan variere fra ISO 50, og helt op til 100.000 eller mere. Til daglig brug vil man typisk variere mellem værdier fra 160 til 1000. Udendørs på en fin sommerdag, har man rigeligt med lys og derfor vil man ofte ikke gå højere end ISO 200. Tager man billeder i mørkere omgivelser, bliver man nødt til at øge følsomheden til ISO 1000 eller højere. Den højere følsomhed give mere “støj” i billedet, og det bliver lidt mere kornet.

Del 3

I tillæg til at indstille kameraet rigtigt, er der et par ting som er gode at overveje før du bare knipser løs: Vinkler og komposition. Det kan være helt afgørende for et billede at disse er på plads. Og der findes én gylden regel som man bør tænke på før man tager et billede, og det er tredjedelsreglen.

For mange fotografer, er tredjedelsreglen udgangspunktet for ethvert billedet. Du skal se for dig at billedet, er delt i ni rektangler, som igen er delt af fire linjer, to af disse deler billedet i tre dele vertikalt, mens de sidste deler billedet horisontalt. Det vil se ud som billedet herunder.

Idéen med dette er, at placere det vigtige indholdet i billedet der hvor linjerne mødes, enten i højre eller venstre side. Uanset om det er en person, en blomst eller en bil. Sådan opnår du mere harmoni i billedet. Hvis du for eksempel vil tage et billede af landskabet, kan du placere horisonten langs en af de horisontale linjer, og resultatet vil blive bedre, end hvis den ligger midt i billedet. De aller fleste professionelle fotografer, bruger tredjedelsreglen i sin hverdag.