
STORE MULIGHEDER: VR-udvikler Martin Sivertsen tester en prototypeprogram, som virksomheden Breach VR har udviklet. FOTO: BREACH VR
Nordmenn samarbejder med Facebook ejede oculus om virtuelle oplevelser
Virtual Reality (VR) er gået fra at være et populært tema inden for science fiction, til at blive en innovativ vækstindustri. Nu vil et norsk firma gøre virtuelle verdener tilgængelige med og uden VR-briller.

Teknologisk udvikling finder sted i overraskende hastighed. I artikelserien "Smart Future" spørger vi branchens klogeste hoveder om fremtidens teknologi og hvordan det vil påvirke os. I dag taler vi med Martin Sivertsen, realitetsingeniør i VR-firmaet Breach VR.
- VR og Augmented Reality (AR) vil være nøglepotentielle teknologier i det næste store paradigmeskift for interaktion mellem mennesker og teknologi. Vi ønsker at tage en aktiv rolle i denne udvikling, siger Sivertsen
Han har over 16 års tjeneste som journalist, designer, producent og udvikler i web- og medieindustrien. I november 2016 etablerede han firmaet Breach VR sammen med Marius Thorvaldsen og 3D grafisk designer Sindre Askim Grønvoll, der har arbejdet med nogle af verdens største spilvirksomheder, herunder EA Dice, Criterion, Codemasters og Funcom.

BYGGER FREMTIDENS VR-LØSNINGER: Marius Thorvaldsen (f.c.), Martin Sivertsen og Sindre Grønvoll etablerede virksomheden Breach VR sidste år og har allerede formået at gøre en masse spændende. FOTO: EIRIK WAHL
Præsenteret til Facebook
Nu samarbejder virksomheden med Facebook-ejede Oculus, en af de mest etablerede VR-glas og udstyrsleverandører.
Vi ser på, hvordan man bygger VR-oplevelser, der fungerer på tværs af platforme og enheder, herunder deltagere, der ikke har VR-udstyr. Vi har blandt andet lavet en konceptvideo om interaktion, der blev præsenteret på Facebook F8 konferencen tidligere i år, siger Sivertsen.
Virksomheden udvikler løsninger, der gør det muligt for folk at arbejde, skabe og møde hinanden i virtuelle lokaler, hvilket betyder, at brugerne kan "møde" og interagere med hinanden, selvom de er på helt forskellige steder.
- Teknologi gør det muligt for folk at gøre meningsfulde interaktioner med sig selv og andre på tværs af geografiske afstande. Vi ønsker ikke at udelukke brugere, der ikke har adgang til VR-udstyr og skabe systemer, der giver mening både i VR, på skrivebordet, i tablet eller på smartphone, siger han.
Udvikler VR til almindelige browsere
Nu skaber de næste generationens VR-oplevelser med virksomheder både i Finland og på Island, og arbejder på at etablere forbindelser med virksomheder i Asien.
Vi samarbejder med Vizor i Helsinki blandt andet om WebVR-udvikling, en nøgleteknologi, der gør det muligt for VR at blive leveret til almindelige browsere. Vi lancerer også en meditationsoplevelse til Samsung Gear VR i samarbejde med Flow i Reykjavik.

Sådan ser du det: Virtual Reality åbner mange nye spændende interaktionsformer. Her er hvordan man samler ting i VR, for eksempel ved hjælp af håndcontrollere. ILLUSTRATION: BREACH VR
VR mangler "killer-app" for at blive en offentlige domæne
Sivertsen mener, at der stadig er flere udfordringer, der skal løses, før VR får det store gennembrud, og mener, at folk skal prøve VR for virkelig at forstå, hvad det handler om.
- Den største udfordring er nok, at de fleste mennesker stadig ikke er overbeviste om, at VR har noget at gøre. VR er noget, der skal opleves for virkelig at se potentialet. Det stopper ikke at læse om det, se videoer eller høre andre snakke spændt på, hvor varmt det er - VR skal testes for at blive forstået.
Dette er en udfordring, der vil blive løst med billigere og mere brugervenligt udstyr. Samtidig bliver vi mere og mere dygtige til at designe applikationer, spil og verdener, der bruger teknologi og gør det værdifuldt for os, siger Sivertsen.
Læs også: Alt du behøver at vide om VR

AR-SPIL: Pokémon Go app gjorde alle opmærksomme på AR. VR mangler en lignende app, ifølge Sivertsen. FOTO: VG PARTNER STUDIO
Ny teknologi er ofte afhængig af en såkaldt "killer-app" for at nå massemarkedet. Pokémon Go blev spillet så alvorligt at gøre AR kendt for de fleste, men i øjeblikket er der ingen spil eller andre anvendelser, der har gjort VR til lige stor succes. Sivertsen mener, at den sociale dimension, som folk møder og deler den virtuelle oplevelse, vil være vigtig for VR-teknologien at blive medlem af offentligheden.
Vi arbejder på ideen om, at VR skal flyttes fra et passivt og lukket medium til noget, der er åbent og inklusivt. Noget der udmærker åbner nye døre og bringer folk sammen på nye måder. Det er svært at svare på, hvad der kan blive en ”killer app”, men hvis der er en, tror vi det er der, siger han.
Hurtig udvikling og uberørte muligheder
Selvom det er svært at forudsige, hvad VR kan bidrage til i fremtiden, eller hvor teknologien vil lede os, mener Sivertsen, at VR og beslægtede teknologier som maskinindlæring, AR og BCI (Brain-Computer Interface) vil skabe nye muligheder inden for kreativ undervisning, uddannelse , underholdning og sociale oplevelser.
- VR vil udfordre os og lære os nye ting om, hvem vi er, hvordan vores hjerne virker, og hvordan vi definerer vores virkelighed. Men selvom udviklingen går hurtigt, er det ikke godt at forudsige detaljerne om, hvordan tingene udvikler sig.
Det var ikke svært at se, at internettet ville være vigtigt i 1995. Stadig formåede ingen at forudsige præcis, hvad der ville ske og langt fra hvornår og på hvilken måde. En af de mest spændende ting om VR i dag er, at vi stadig ikke ved, hvad vi venter på, siger han.

Indhold produceret af VG Partnerstudio for Komplett
Oprettet: 25.10.2017
Sidst opdateret: 25.10.2017